Geschillen

Geschillen

Bij Hobaho hanteren we duidelijke en eerlijke afspraken voor al onze koopovereenkomsten. Deze vallen onder de regels en voorwaarden zoals vastgelegd in het Hobaho reglement. Als klant bent u hiervan op de hoogte gesteld via een ondertekend exemplaar of regelmatige mailings.

Daarnaast gelden voor transacties binnen de bloembollensector de bepalingen van het Handelsreglement voor de Bloembollenhandel. Voor vaste planten en boomkwekerijproducten zijn de Handelsvoorwaarden voor de Boomkwekerij in Nederland van toepassing. Deze reglementen beschrijven de afspraken rondom koop, kwaliteit, levering en betaling. Eventuele wijzigingen hierin worden zorgvuldig vastgesteld door vertegenwoordigers van KAVB, Anthos en het Scheidsgerecht.

Oplossing bij geschillen

Bij een conflict streven we ernaar om dit zo snel mogelijk op te lossen. In de meeste gevallen lukt dat via de geschillenbemiddeling van Hobaho. Dankzij onze objectieve en professionele aanpak kunnen problemen vaak worden verholpen zonder verdere schade voor beide partijen.

Heeft u een geschil? Neem dan direct contact op met Theo van Dijk:
Mobiel 06 51 01 15 83
E-mail tvandijk@hobaho.nl

Als een oplossing via bemiddeling niet mogelijk is, kan het geschil worden voorgelegd aan het Scheidsgerecht, een onafhankelijke arbitrage binnen de sector. Dit gerecht beoordeelt het conflict op basis van het Handelsreglement. Let op: de kosten hiervoor zijn in eerste instantie voor rekening van de eiser.

Hoe maak ik bezwaar?

Als koper dient u eventuele klachten tijdig te melden binnen de reclametermijn (zie Handelsreglement voor de Bloembollenhandel). Zorg ervoor dat de reden van uw klacht zo duidelijk mogelijk wordt omschreven. Heeft u vragen over het indienen van een klacht? Neem contact op met Theo van Dijk.

Zuurgeschillen

Bij een klacht over zuur (schimmelvorming) gelden specifieke regels:

  • Volledige weigering: Als bij ontvangst meer dan 2% van de partij is aangetast, mag de koper de gehele partij weigeren. Dit moet binnen vijf werkdagen na ontvangst gemeld worden.
  • Gedeeltelijke weigering: Tot 1 oktober van het oogstjaar kan de koper een gedeeltelijke klacht indienen. Vaak maken partijen aanvullende afspraken hierover in de koopovereenkomst.

Voor advies over zuurreclames kunt u terecht bij Theo van Dijk.

Klik hier om naar het zuurformulier te gaan